Gisteren heb ik een bericht op LinkedIn geplaatst met daarin de tekst dat ik het maar lastig vind. Ik word veel benaderd voor interim leerkracht. Dat is natuurlijk heel fijn. Het geeft aan dat we als zelfstandigen in het onderwijs gevonden worden. Maar of het nu op de juiste manier gaat, is een tweede. Toen ik gisteren de zoveelste aanvraag kreeg voor het hele aankomende schooljaar, ging ik me afvragen wat me nu toch zo irriteert. En ik weet het al: Ik ben zelfstandige in het onderwijs geworden omdat ik wat wil betekenen voor verschillende scholen. Ik wil mijn expertise kunnen delen maar ook zelf blijven leren. Ik wil scholen ondersteunen, waar de behoefte ook maar ligt. Daar komt ook bij dat ik niet de persoon ben om telkens op dezelfde school te zijn, dag in, dag uit, jaar in, jaar uit. De aanvragen die nu binnenkomen, hebben daar geen betrekking op. Het is omdat er gewoonweg niemand anders is. Een heel schooljaar is geen interim werk meer. Er is gewoon een giga tekort die we op deze manier dan maar proberen op te lossen. En hoe dat tekort komt blijft natuurlijk de vraag (of weet...).
In gesprekken merk ik dat het onderwijs wel toe is aan een nieuwe slag. Een stukje zakelijkheid mag wel meer in het onderwijs ingezet worden. Maar ook vernieuwing. Zo hoorde ik een student van de week zeggen dat hij (!) zijn tentamen 'schoolbord schrijven' had behaald. Ik heb zijn zin herhaald, bang dat ik het niet goed had verstaan. Want op welke school hangt er nu nog een krijtbord? Ik kan daar echt niet met mijn hoofd bij! En het bevestigd mijn gevoel dat we af en toe naast de weg zitten in het onderwijs.
Maar het maakt dat ik op dit moment meer interesse heb in interne begeleiding/managementfuncties. Ik merk dat ik in deze rol meer kan bereiken, op wat voor schaal dan ook. Ik zou meer willen, maar dat komt wellicht later nog wel eens op mijn pad. Maar die aanvragen komen niet via het platform binnen terwijl ik weet (via bureaus waardoor ik word benaderd) dat daar ook behoefte aan is. Het liefst werk ik niet via bureaus omdat ik vind dat het geld in het onderwijs moet blijven. Het is al zo hard nodig. Maar ik wil ook aan het werk blijven en het werk doen wat ik ambieer. Dat zijn echt lastige keuzes. Volgende week staan er in ieder geval weer gesprekken en hoop ik dat we er uit komen. Want ik wil mijn steentje bij blijven dragen aan goed onderwijs. Dat doe ik voor de kinderen van nu maar ook voor die van de toekomst!
Reactie plaatsen
Reacties