Van het weekend kreeg ik de vraag waar mijn dagen nu vooral mee gevuld zijn. Is het voornamelijk lesgeven of zijn het ook andere werkzaamheden? Tijdens het vertellen aan deze persoon, bedacht ik mij dat het wel een goede input voor een nieuwe blog is. Want er staat al enkele weken een bepaald onderwerp centraal in mijn werkweken: leerlingen met een ontwikkelingsperspectief. Of te wel: leerlingen met een eigen leerlijn. Dit zijn leerlingen die het tempo van de groep niet bij kunnen houden maar ook niet gebaat zijn op een school voor speciaal basisonderwijs. Ik ben op verschillende scholen deze leerlingen in beeld aan het brengen. Dit doe ik aan de hand van verschillende toetsen en observaties van de leerkracht. Vervolgens maak ik er een plan bij. Hiervoor heb ik een nieuw format ontwikkeld. Dit plan bespreek ik met de leerkracht: welke ondersteuning heeft de leerling nodig? Welk materiaal? Hoe pak je het aan in de klas? En zo komen er verschillende hulpvragen aan bod waar ik de leerkracht dan in begeleid. Tevens heeft dit met klassenmanagement te maken. Ook dat is een aspect waar ik al enkele weken mee bezig ben. Ik heb hiervoor een training ontwikkeld en daar komt binnenkort een aanvulling bij: het explicite instructiemodel. Dit heeft vooral te maken met hoe je een instructieles het beste kunt geven. Alle zaken hebben met elkaar te maken en het geeft mij veel voldoening om zo in het onderwijs bezig te zijn. Ik werk zowel voor de leerkracht als voor de leerling. Maar ook voor de school want hoe pas je bovenstaande het beste toe? Hiervoor maak ik dan weer beleid op. Ontzettend interessant dus. Maar ook andere hulpvragen die ik van leerkrachten krijg, pak ik aan. Zo zijn de dagen ontzettend afwisselend!
Daarnaast sta ik nu nog twee dagen in de week voor de klas. Dat zijn twee dagen waar ik ook erg van geniet. Ik ben dan nog heerlijk met leerlingen bezig maar ook blijf ik ervaren wat de leerkrachten die ik coach ervaren of tegen aan lopen. Vanuit die ervaring kan ik de leerkrachten ook weer coachen.
Vandaag was het echt genieten in de klas want er is hard gewerkt maar met volop gezelligheid. En niet alleen ik heb dat ervaren, ook de 'klassendienst'. Dit briefje vond ik toen ik terug kwam uit een bespreking. Hier doe je het toch voor?!
Reactie plaatsen
Reacties